onsdag 18 oktober 2023

Jag sjunger nu om seger


 

1. Jag sjunger nu om seger,
min arma själ är frälst!
Vid korset är mitt läger,
där bor jag allra helst.
Ja, snaran sönder gick,
jag se'n avlösning fick,
det kändes i mitt hjärta,
du ropte: ät och drick!

2. Vem ska ha tack för detta?
Jo, du min Frälserman!
Det bör du ha med rätta,
och Gud ske lov, jag kan,
jag kan lovsjunga dej,
som återlöste mej
och låtit mej få smaka
hur Gud förbarmar sej!

3. Jag minns, om jag ska nämna't,
min förra otrostid,
men kanske jag bör lämna't,
ty nu har hjärtat frid.
Men ära bör du ha
liksom i himlarna,
ja, ära är du värdig
av varje människa!

4. Jag aldrig kan förglömma
att detta stoft fick nåd,
du kunnat mej fördöma,
men fann på annat råd.
Du sände bud på mej
och sade: stävja dej!
och syndaren blev stilla
och sa ej längre nej.

5. Skriv upp, min själ, den dagen,
ja denna dagen rätt,
då du till nåd blev tagen
på Frälsarns gamla sätt!
Glöm aldrig av den stund
då i din hjärtegrund
du nådens ord fick höra
ur Jesu egen mun!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar