onsdag 15 december 2021

A C Rutström 300 år: Kom, nådens helga tidevarv


NYÅR

1. Kom, nådens helga tidevarv
med evigt ljus, med livets arv!
Ack, Jesus, för ditt dyra blod
förläng ditt ömma tålamod!

2. Du tjusta, kalla, dömda skock,
du olycksfolk bland dödens flock,
din otro har dej själv fördömt
och all din glädje undangömt.

3. Så har du gått och ännu går
i kval och vånda år från år.
Må du för tron nu stå tillreds,
förr blir din Jesus ej tillfreds.

4. Tack, hulde vän och själaman,
som dej min börda tagit an,
som själv och först inlåtit dej
så djupt av evig nåd med mej!

5. Ännu ett år, ett jubelår,
min arma själ med dej åtrår,
förrän vid Babels älvar jag
får sluta mina harposlag.

6. Jag vill i evigt fridsförbund
dej offra mej av hjärtats grund.
Ack, låt din Ande göra stort
för mej vad du för världen gjort!

7. Så får min ande Andens liv, 
i dej sitt sanna tidsfördriv.
Dej vare pris för all din nåd,
din födsel, död, ditt frälsningsråd!

8. För varje år och varje stund,
som du bestyrkt ditt fridsförbund,
lovsjunger dej min arma själ -
i evighet, Immanuel!

9. Din Ande gör mej glad till mods
och vårdar mitt betrodda gods,
beseglar med ditt välbehag
till min förlossnings ljusa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar