onsdag 14 juni 2017

Du heliga Treenighet




1. Du heliga Treenighet,
vår store Gud i evighet,
Gud Fader, Son och Ande, du
är tre i ett, en enda Gud,
jag prisar den barmhärtighet
du visat mot din mänsklighet!

2. Gud Fader, dej lovsjunger jag,
du skapat allt och än idag
bevarar allt med fadershand,
ditt ord går ut i varje land.
Din Son du sänt i världen här,
jag tackar dej, min Fader kär!

3. Guds Son, min Herre Jesus Krist,
du återgav mej vad jag mist,
när vår natur du på dej tog
och för min skuld på korset dog.
Den i ditt blod utplånad är,
jag tackar dej, min Broder kär!

4. Guds helge Ande, Tröstare,
du har ju gjort mej syndare
i dopet till Guds kära barn
och frälsat mej ur satans garn.
Du helgar, tröstar, ger mej mod,
jag tackar dej, Guds Ande god!

5. Högtlovade Treenighet,
som skänkt mej all din salighet,
nu hjälp mej leva här i tro
och sist få somna in i ro,
så skall med outsäglig fröjd
jag lova dej i himlens höjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar