tisdag 8 augusti 2017

Mitt hjärta, fröjda dej



DAGLIG UPPMUNTRAN TILL ANDAKT

1. Mitt hjärta, fröjda dej, 
låt själ och sinnen röras!
Låt andakt av din bön 
i himlars himmel höras. 
Gud Fader kallar dej, 
och Sonen likaså, 
att fram till nådens tron 
med hoppfullt sinne gå. 

2. Det är din Fader kär 
som manar dej att bedja. 
Din Broder också vill 
få hjälpa dej och glädja. 
Din Tröstare dej lär 
allt vad du bedja bör. 
Så kan du säkert tro 
att Gud dej nådigt hör.

3. Du ser Guds hjärtelag,
behöver inte tveka.
En bön i Jesu namn 
ska han dej aldrig neka. 
Vad helt omöjligt syns, 
det vill hans fadershand 
få ge dej, ja långt mer
än du ens tänka kan. 

4. Så kommer jag, min Gud, 
i Jesu namn inför dej
och säger glad i tron: 
Min käre Far, du hör mej! 
Jag ber, jag tror och vet 
att du min bön upptar. 
Du vill, du kan, du gör 
vad du mej lovat har.

[Ragnar Holtes bearbetning är bättre, men upphovsrättsskyddad. Den här bygger på den anonyma bearbetningen i finlandssvenska psalmboken 1986, utan att kunna följa den i allt].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar