fredag 31 januari 2020

Min Frälsare, den nådekraft





1. Min Frälsare, den nådekraft
ditt ord och din försoning haft
jag salig har erfarit, 
då jag i dopet tvåddes ren 
från all min synd, och ofta sen
när vid ditt bord jag varit. 
Jag har sport 
vad du gjort
för att frälsa,
ge dem hälsa 
som måst sörja
men ett nytt liv vill få börja. 

2. Ett liv som av dej själv ju är 
och gör att vi dej kommer när´ 
i tron, den varma, rätta,
ett liv som övas varje tid 
i hopp och kärlek, fröjd och frid, 
i kyskhet - ja, allt detta 
bör jag visst, 
Jesus Krist, 
till din ära 
både lära 
och bevisa 
och ditt namn på så sätt prisa. 

3. Och för att jag dess bättre må 
ett sådant heligt mål uppnå, 
vill du mitt liv föröka,
ja, unnar mej ännu en dag, 
och visar mej din goda lag, 
så att jag rätt kan söka 
det som är, 
Jesus kär, 
av dej funnet 
och dyrt vunnet 
med din pina: 
evig ro för mej och mina. 

4. Så tackar jag, o Herre, dej,
 att du har velat skona mej 
och än med domen dröja, 
så jag alltmer dej likna må 
och av din Ande krafter få 
att så mitt hjärta böja, 
som, o Gud, 
dina bud 
vill befalla 
mej och alla
unga, gamla
för att i ditt ljus oss samla. 


5. Ja, låt mej som ett ljusets barn 
få se och undgå alla garn
som satan för oss ställer! 
Och låt mej aldrig glömma bort, 
att levnadstiden är så kort 
men likväl mycket gäller! 
Ge mej nit
att med flit
bruka dagen, 
höra lagen, 
som kan lära 
vad som blir dej, Gud, till ära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar