söndag 18 oktober 2020

Nere i dalen bland doftande liljor



1. Nere i dalen bland doftande liljor 
vandrar den vän, som jag håller så kär. 
O, jag vill skynda att följa hans fotspår,
änglarnas viskning hans namn till mej bär. 
//: O, du Guds käre Son, 
som gav ditt liv för mej,
tack att du älskar mej,
Jesus, Guds Son! :// 

2. Dej jag nu söker, så visa mej öppet
var du din doftande viloplats har, 
var du om middagen vilar med hjorden, 
skyddad för hettan vid springkällan klar! 
//: O, du Guds käre Son, 
som gav ditt liv för mej, 
tack att du älskar mej,
Jesus, Guds Son ://

3. Nu när jag funnit dej, dyrbare Jesus, 
låt mej för evigt få kalla dej min; 
dölj dej ej mera för längtande blickar, 
har du ej sökt mej och kallat mej din? 
//: O, du Guds käre Son, 
som gav ditt liv för mej, 
tack, att du älskar mej, 
Jesus, Guds Son! :// 

4. Ljuv som din röst är ej änglarnas viskning, 
milt som ditt leende ljuset ej är. 
Slut mej nu innerligt ömt till ditt hjärta; 
din att få vara är himmelen här. 
//: O, du Guds käre Son, 
som gav ditt liv för mej, 
tack, att du älskar mej, 
Jesus, Guds Son! ://

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar