lördag 16 april 2022

Kom nu hit, ni mänskoständer

  

1. Kom nu hit, ni mänskoständer,
ung och gammal, fattig, rik,
se er Skapare stå lik!
Hör, ni alla världens länder:
för att släktet göra sällt
har vår Konung dött i fält.

2. Såren fem och fler predikar
idel salighet och nåd,
som i kraft av fridens råd
alla syndare tillika
evigt frälsta göra kan
genom denne slagne man.

3. Se, så tyst som han där ligger
tycks hans bleka mun ändå
till oss alla tala så:
syskon, hör, jag ber och tigger,
se och tro att allt är gjort
som ni hade göra bort.

4. Tro att jag har dött för eder,
tro att jag har er utvalt
och er syndaskuld betalt.
Ärv nu med mej evig heder,
det är ert, allt vad jag gör.
Om ni öron har, så hör!

5. Sörj och gråt och klaga icke,
om det ej av kärlek sker,
ty det ska mej smärta mer
än att lämnas helt i sticket;
håll mitt offer ej ogillt
och mitt blod förgäves spillt.

6. Herre Jesus, vi vill höra!
För din nåd och kärlek ska
du en evig lovsång ha!
Vem vill nu sej själv förgöra,
som sej undervisas lät
av ditt tysta majestät?

7. Helge Ande, vi dej beder:
gjut dej över var och en,
ge oss tro och kärlek ren!
Att vår brudgum oss bereder
evigt liv i korsets död,
gör det till vårt hjärtestöd!

8. Amen! Kom! Här slutar flykten,
här är arkens öppna dörr,
ingen må stå hård som förr!
Sprid Guds ljusa nåderykten
att var själ är återlöst,
vilken dyrbar, evig tröst!

9. Låt oss allesammans sjunga
Lammets lov som oss har frälst,
men min tunga allra helst:
jag som sluppit bördan tunga,
vare glad av hjärtats grund
för hans nåd och fridsförbund!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar