tisdag 18 april 2023

Utan hopp och utan tro

 

1. Utan hopp och utan tro 
finner själen aldrig ro. 
Hjärtat blir ett upprört hav, 
kallt av vilsenhet och krav. 

2. Glimtarna av upprymdhet 
växlar om med tungsinthet. 
Än är jaget starkt och stort, 
än är det tillintetgjort: 

3. ”Var finns den som älskar mig 
och för mig vill offra sig? 
Vem finns det som ställer opp 
och kan ge mig framtidshopp?” 

4. Ja, han finns, men bortom dig. 
Han i ringhet döljer sig 
i en bortglömd bok och ord 
på en plats vid nådens bord. 

5. Och i sina vänner krets 
vill han göra dig tillfreds 
med vad du är skapad till 
och hur han dig leda vill. 

6. Du var inte hemma, när 
han kom till dig och var där. 
Dina tankar rände kring 
allt, som blev till ingenting. 

7. Än en möjlighet han ger 
här idag att nå till mer 
än till otrons kalla sjö. 
Vad han ger är glädjens frö. 

8. Kom, min Fader, till min själ 
än en gång och gör mig väl. 
Övertyga mig att du 
ger mig livets fullhet nu.

Text och copyright: Christian Braw, publ m tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar