söndag 8 mars 2015

Herre, godheten sig sprider



Alt. koral:


1. Herre, godheten sig sprider 
och den glimmar överallt. 
Också mitt bland svek och strider 
tar den ständigt ny gestalt. 
Godheten har övermakt 
genom vishet, sans och takt. 
Ondskan endast efterapar 
skönheten de goda skapar. 

2. Herre, när jag godhet möter, 
hjälp mig glädjas då och se 
hur du genom godhet sköter 
all din sköna skapelse. 
Godheten blir inte vägd, 
inte mätt och inte ägd. 
Godheten är mitt i världen, 
som en fläkt från himlen är den. 

3. Jag är mer än jord av jorden, 
jag ser godhet hos en vän, 
ser i handlingen och orden 
som en glimt av himmelen. 
Jag kan ana himlens doft! 
Jag är mer än bara stoft. 
När min själ Guds godhet känner 
kan vi av hans nåd bli vänner.

Text och copyright: Christian Braw (publ. med tillstånd)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar