torsdag 18 juni 2015

Rättfärdighet i Jesu blod








1. Rättfärdighet i Jesu blod,
det skatten är och kronan min.
Ej finns en skönare klenod, 
//: så prydd jag går i himlen in ://

2. Med denna krona, denna skrud, 
som Jesus mej förvärvat har, 
jag vågar nalkas himlens Gud, 
//: som mej av nåd till barn upptar ://

3. Och denna sällhet övergår 
all jordisk lyckas tomma glans, 
och intet annat likhet får 
//: med Jesus Krist och bruden hans ://

4. O, skulle jag nu lyssna till 
all världens hot och svek och list, 
som endast mej bedraga vill 
//: och rycka mej från Jesus Krist? :// 

5. Nej, i all tid och evighet, 
o Jesus, jag nu hör dej till.
Jag litar på din trofasthet, 
//: att du mej aldrig släppa vill :// 

6. Din död, o Jesus, är mitt liv, 
din kärlek är min salighet; 
din kraft och nåd mitt hjärta giv 
//: och liva det till tacksamhet! ://

7. Må snart den dagen vara här,
då slöjan brister och jag får
för alltid se dej som du är
//: i evighetens jubelår ://

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar