fredag 21 januari 2022

Vår Herre är på vandring


1. Vår Herre är på vandring när 
han skall passera porten där 
tre publikaner väntar på 
att kejsarns tull av folket få. 

2. Här inget ärligt folk vill se 
på sådana förrädare, 
men blicken som från Jesus går 
djupt in i hårda hjärtan når. 

3. När Jesus såg Matteus, som 
satt där, han sade vänligt: ”Kom, 
följ med mig och du skall få se 
det nya livet jag kan ge.” 

4. Då steg han upp och följde den 
som sett på honom som en vän, 
och visste redan i sin själ 
att allt nu skulle sluta väl. 

5. Och strax Matteus gör en fest, 
där Jesus är hans hedersgäst. 
Han skyndar bjuda alla dem 
han känt och känner till sitt hem. 

6. Ja, mycket folk av dåligt slag 
syns hos Matteus denna dag, 
och Jesus äter med dem fast 
han själv är fri från synd och last. 

7. De andra undrar nu: ”Hur kan 
han äta där, vet inte han 
i vilket hus han satt sig ned 
och vad slags folk han äter med?” 

8. Då svarar Jesus: ”Läkare 
skall gå till sjuka för att ge 
dem hälsan åter, och jag har 
ett sådant uppdrag från min Far. 

9. Jag vet att ni kan offer ge, 
men Gud barmhärtighet vill se. 
Det var från Faderns hjärta som 
till syndare bland er jag kom.”

Text och copyright Christian Braw, publ med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar