fredag 21 februari 2014

Å om jag kunde min Jesus prisa






1. Å, att jag kunde min Jesus prisa,
som jag av hjärtat dock så gärna vill,
för att han ville den nåden visa
att bjuda mej sitt himmelrike till!

2. Jag gick i blindo, jag låg i döden
och mörkrets furste höll mej stadigt fast.
Då gick mitt rop till min Gud i nöden -
han frälste mej och mörkrets länkar brast!

3. Ha tack, o Jesus, för korsets smärta,
för döden och för dina många sår!
Där fick jag frid för mitt arma hjärta,
och långa vintern blev till härlig vår.

4. Upp, alla vänner, sjung med i sången,
till ära, pris för honom som oss löst!
Vi går i trångmål och strid så mången,
men blott en liten tid, o vilken tröst!

5. Snart är vi hemma och står för tronen,
vad gör det då, om solen här oss bränt?
När hyddan faller, då får vi kronan,
vem minns då mer allt svårt som här har hänt?


6. Ja, dej allena ske evig ära,
o Jesus, som oss friköpt med ditt blod!
Vår syndabörda du måste bära,
den handskrift plåna ut som mot oss stod!

7. O vilken lycka att dej tillhöra,
tack, tack att också jag får vara med!
Ditt goda verk i mej ska du fullgöra,
tills jag står fri och frälst i evighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar