onsdag 19 mars 2014

Jag tänkte då jag levde



1. Jag tänkte när jag levde 
i världen utan Gud, 
att skulle jag bli kristen, 
då tog min glädje slut. 
Men mera fel, det hade 
jag aldrig någonsin:
//: nu är jag glad som aldrig förr, 
för nu är Jesus min! ://

2. Jag hörde röster säga: 
du är ju än för ung, 
och skulle du bli kristen, 
blir dagen grå och tung. 
Men sedan Jesus gjorde 
mej helt och fullt till sin, 
//: är livet rikt som aldrig förr, 
för nu är Jesus min! ://

3. Jag tänkte att jag aldrig 
mer vänner kunde få, 
när jag med bönefolket 
på möten skulle gå. 
Men var jag än nu reser 
i världen ut och in 
//: jag finner vänner fler än förr, 
för nu är Jesus min. ://

4. Nog får jag ofta märka 
att Satans hat är stort, 
men aldrig gör han ogjort 
vad Herren Jesus gjort. 
Och stör han mej, jag säger: 
"I Jesu namn, försvinn!" 
//: Som aldrig förr han måste fly, 
för nu är Jesus min! ://

5. Ja, det är stort att leva 
med denna hjärtesång, 
och livets väg, den smala, 
ska aldrig bli för trång. 
En dag så är jag framme 
och går i himlen in, 
//: då sjunger jag som aldrig förr:  
Tack Jesus, du är min! ://


Text och musik: Matias Orheim 1905 (21 år), sv övers. A.H. 1991

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar