måndag 17 mars 2014

Kristus, Hjälten, han allena



Utjämnad form (OBS ej med i 1986 års koralbok):


1. Kristus, hjälten, han allena 
har mej löst ur träldomsbandet. 
Skulle jag ej honom tjäna 
all min tid i främlingslandet? 
Han som verkar min förvandling, 
Herre över herrar alla, 
varje tanke, ord och handling 
vill han styra och befalla. 

2. Ensam skall jag ej förbida 
Herrens dag, som ingen känner. 
När och fjärran kämpar, lider 
rikets barn, min Konungs vänner. 
Får hans saktmods milda ande 
oss i endräkt sammangjuta, 
skall vår väg i mörka landen 
himmelsk klarhet övergjuta. 

3. Då vi livets goda delar, 
delar sorgerna som bränner, 
beder varmt för dem som felar, 
villigt våra fel bekänner, 
då av Andens röst vi ledes 
under bön i stilla stunder, 
genom lydnad vi beredes 
till att se Guds dolda under. 

4. Du som var till döden trofast, 
fostra oss att vara trogna. 
Ingen är på jorden bofast, 
vi för himlen måste mogna. 
Lär oss här i timligheten 
kämpa utan all förfäran, 
tills vi ser i härligheten 
dej som makten har och äran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar