fredag 13 november 2015

Lov pris och tack ske dej, o Fader kära






1. Lov, pris och tack ske dej, o Fader kära! 
Högt lovat är ditt namn, din gudoms ära. 
I universum råder du, o Gud, 
och alla himlar lyder dina bud, 
dina bud. 

2. Hur skall ditt namn jag kunna värdigt prisa 
för all den nåd du velat mej bevisa? 
Din avbild är jag, dina händers verk. 
Var alltid med mej, till allt gott mej stärk, 
gott mej stärk. 

3. Från synd och död har du min själ förlossat, 
den ondes makt och välde har du krossat. 
En gränslös nåd och frid har du dem gett 
som har i korset segerns tecken sett, 
tecken sett. 

4. Du oförtjänt har velat mej bevara 
av nåd allena från all nöd och fara 
till denna stund, min hela levnads tid. 
Var alltid mot mej så en Fader blid, 
Fader blid. 

5. Herre, förlåt mej mina fel och brister 
för Kristi skull, att jag din nåd ej mister. 
Hjälp mej att jag i sann botfärdighet 
här tjänar dej, och där i evighet, 
evighet. 

6. Ge mej din nåd, att aldrig jag mej vänder 
bort från ditt ord, som ljus i mörkret tänder. 
Det visar väg till tröst och evig fröjd 
som väntar mej en gång i himlens höjd, 
himlens höjd. 

7. Mitt kall på jorden och min vandrings möda 
må du välsigna, Gud, och nådigt stöda, 
ditt helga namn till pris i evighet, 
min nästa och mej själv till salighet, 
salighet. 

8. Sänd dina änglar som mitt liv bevarar 
att ock min ovän ser det och förklarar: 
Hur salig är ej den som fruktar Gud 
och som sej troget håller till hans bud, 
till hans bud. 

9. Min Herre, du kan faderligt mej lära 
att prisa högt din nåd, din makt och ära. 
I universum råder du, o Gud, 
och alla himlar lyder dina bud, 
dina bud. 

10. Må alla folk i fjärran liksom nära 
i tro på Kristus sjunga i Guds ära 
en hjärtats lovsång, fylld av jubelton, 
som evigt ljuder vid hans himmelstron,
himmelstron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar