torsdag 16 mars 2017

Min rättfärdighet är Jesus





1. Min rättfärdighet är Jesus, 
han blev gjord till synd för mej. 
Utan honom allt mitt eget
under domen är i sej.
Vad jag är och har ej gäller 
inför Gud i minsta mån, 
ty ett gott behag han finner 
endast i sin käre Son. 

2. Men i honom - vilket under! - 
jag rättfärdig står för Gud, 
ren och helig och fullkomlig 
i hans egen dyra skrud, 
färdig att den stund han kallar 
gå i himlens glädje in, 
viss på grund av Ordets löften
att hans salighet är min. 

3. Må jag då, o Jesus, leva 
endast av och genom dej, 
alltid vara i dej funnen, 
vid din vilja hålla mej! 
I mej själv är jag förlorad, 
en som helt förirrat sej, 
ändå helt benådad, salig, 
helt rättfärdiggjord i dej! 

4. Låt mej ej av mänskotycken, 
mänskomeningar bero, 
ej i någon självgjord bättring 
söka eller finna ro! 
Jesus, lär mej alla stunder 
se på dig och bara dej, 
ej på nådens verk inom mej,
blott på nåden utom mej! 

5. Sköt mej såsom bäst du finner, 
led mej vilken väg du vill, 
om jag under alla skiften,
Herre, dej får höra till, 
och när här min vandring slutar
får i tron gå hem till dej,
för att där din nåd besjunga
som här varit nog för mej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar