tisdag 18 september 2018

Du som din skatt på jorden äger




1. Du som din skatt på jorden äger
och som har allt ditt goda här,
som rör dej helst i Mammons läger
och tror att lyckan hittas där,
jag frågar dej, min käre vän:
vad äger du i himmelen?

2. Du strävat flitigt, handlat, sparat
och nu med "tryggad framtid" står,
du mycket gott åt dej förvarat,
som räcker till för många år,
men du, min fråga lyder än:
vad äger du i himmelen?

3. Om om du vunne hela världen
men toge skada till din själ,
vad hjälpte det? Den sista färden
blir svår till slut, förstår du väl?
Med allt ditt goda, käre vän,
kan du ej köpa himmelen!

4. Och du som inte lyckats samla
på denna jord en enda skatt,
men ännu ses gå runt och famla
i otrons långa, mörka natt,
du dubbelt fattig är, min vän,
som inget har i himmelen!

5. Men frågar du: hur ska jag kunna
få himlaskatten redan här?
Jo, kom till Jesus och dej unna
att tro på honom som du är!
Sen kan du sjunga glad: Min vän,
min skatt jag har i himmelen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar