torsdag 13 september 2018

Över fjärden vid och djup




1. Över fjärden vid och djup
ror jag i min lilla slup,
om det stormar eller om det stilla är.
Jag vill inte ligga still,
ut med garnet mitt jag vill,
ut att fånga fiskar åt min Herre kär.

2. Båten saknar allt behag,
fiskarn dålig är och svag,
många menar han bör hellre gå på land.
Mästaren dock bjöd mej gå,
därför vill jag hålla på
tills han själv mej vinkar till den andra strand.

3. Många har det ej så lätt
att förstå hans handlingssätt.
Se, han brukar det som smått och ringa är.
Världen medlidsamt nog ler
och medalj mej ingen ger,
men det är ej heller det jag söker här.

4. Om rätt många ting är små,
så är nätet gott ändå,
bättre fiskredskap har aldrig någon sett.
Evangelium det är
om min Herre Jesus kär
och den salighet han världen all berett.

5. Om jag hem från strida djup
hundra gånger ror min slup
tom på fisk, så vill jag ut på nytt ändå.
Nästa gång jag hemåt far,
kanske båten full jag har,
mina glädjesånger går mot höjden då.

6. När jag sist skall lägga opp,
vila ut min trötta kropp,
o så skönt om tiden då var nyttjad väl!
Därför ut på nytt jag vill,
inte bara ligga still
- dyrbar i Guds ögon är varenda själ. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar