lördag 8 september 2018

Ett behövs, och detta enda






Alt. koral:


1. Ett behövs, och detta enda
lär mej, Gud, att rätt förstå!
Jag vill håg och hjärta vända
från den makt som ska förgå.
Ja, fast till dess lockbeten många sej vänder,
jag håller i dina välsignande händer.
Du, Jesus, har livets gudomliga ord,
i dej hela himmelens härlighet bor!

2. Som Marias hjärterötter
sökte denna enda skatt,
då hon sej vid dina fötter
full av längtan hade satt,
så vill jag så gärna i hjärta och öra
ditt ljuvliga tal och din vilja få höra.
Som hon jag din nåd har lärt känna och såg
den rikedom som i ditt ord åt oss låg.

3. Inget inför Gud jag bringar
utom dej och dina sår,
under din försonings vingar
jag för Gud frimodig står.
En evig rättfärdighet kom ju i dagen,
då du i vårt ställe fullbordade lagen.
Då vävdes den fagraste klädnad av Gud,
som smyckar vid tronen din saliga brud.

4. Låt mej då på nytt uppväckas 
till ett heligt liv i dej!
Låt allt ont alltmera stäckas
av din stora kraft i mej!
För allt som till liv och till helgelse leder,
det är det ju, Jesus, du själv som bereder.
Ta från mej all syndens förfärliga tröst,
och fyll med din helige Ande mitt bröst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar