fredag 12 december 2014

Hör, i fria rymder skallar




1. Hör, i fria rymder skallar
stämda klockors högtidsljud!
Må nu alla som de kallar
glada följa deras bud!
Följ, mitt hjärta, följ att fira
andaktsstund för tro och hopp;
i dess spår skall kärlek spira
mot den ljusa himlen opp!

2. Låt oss våra röster blanda
med varandras sång och bön,
livas upp av samma anda
och få samma nådelön:
kraft att världen övervinna,
ödmjukhet och tålamod,
fröjd som aldrig skall försvinna,
hjärtlig tro att Gud är god.

3. Låt i Jesu namn oss alla
enas genom bönens ljud,
låt oss troget anbefalla
våra vägar åt vår Gud!
Där man bönens armar gärna
flätar omkring korsets stam,
där skall hoppet se sin stjärna,
följa den och hinna fram.

4. O min själ, din Gud är nära!
Hör idag hans ord och känn
Anden, som till dej vill bära
kraften och hugsvalelsen!
Strålen faller från det höga,
dimman skingrar sej och flyr
och för trons och hoppets öga
evighetens morgon gryr.

3 kommentarer:

  1. Vilken skatt du delar ut här, käre bloggvän! Mitt svar, på tjejbloggarvis:
    Andreas:Kul att du kommenterar detta så konstruktivt!

    Jag har tyvärr hört predikningar med detta märkliga innehåll, där "kvinnorna inte var så många som man tror" och de "gick inte med på vandringarna utan höll sig hemma och var goda mödrar". Något av det sämsta med min andliga bakgrund är kvinnoförnekandet. Bara mödrar får finnas-på villkor att de håller sig strikt till hårt arbete och barnafödande t.om. bibelläsning är fel syssla för kvinnor över konfirmandåldern.

    Kvinnan vid Sykars brunn t.ex, det var inte hon som predikade evangelium för folket utan Jesus. Hon bara tog dem till honom vilket vi inte ska tro är att evangelisera, för "kvinnor ska inte predika ordet". Vi ska inte heller inbilla oss att Johanna och Salome lämnade man och barn för att försörja Jesus, de bara bjöd på mat när han kom förbi. Det kunde dessutom ha varit samma kvinna som försörjde Jesus men kallas olika saker för de har flera namn var, som jag Alma-Lena.

    Kvinnorna vid graven var typ bara mamma Maria och Maria Magdalena osv. Likadant där, de predikade inte påskevangelium utan sa bara till lärjungarna vad som hänt-vilket ju inte alls är samma sak som att evangelisera eller predika ordet. Kvinnor ska bara lära sina barn att följa Guds ord. Punkt.

    Detta är desto mer underligt som Laestadius framhöll tre kvinnor som oerhört viktiga för honom och hans andliga utveckling: modern, frun Brita-Kajsa och Maria Clemensdotter. Hans fru och mamma passar väl in i laestadianbilden av kvinnan, hårt arbetande tuffingar som lärde honom tro och födde barn, men Maria Clemensdotter gör det verkligen inte.

    Laestadius var tvärtom väldigt uppmuntrande kring kvinnor och deras tjänst. Detta sätt att lära om kvinnans ställning växte fram som en back lash mot kvinnornas ökande jämställdhet i samhället under 1930-1970-talet och tog sin nuvarande form i striderna kring kvinnliga präster på 1950-talet då också senaste större laestadianska väckelsen utbröt och ebbade ut.

    Om evangelierna: Jag tycker nog att man "valt" att ha kvar bara nödvändiga kvinnor, men jag är naturligtvis medveten om författarnas omedvetenhet. Hade de varit medvetna, hade de nog gjort som du skrev: tagit bort alla utom mamma Maria som de gjort med nästan alla kvinnor i Jesu stamtavlor(utan att vara medvetna om sina val).

    Du har så rätt i att Lena Einhorn gjort detsamma med Jesus och Paulus, vilket stämmer väl med min tes om att nu är Jesus elefanten i vardagsrummet medan kvinnorna börjar plockas fram. Lite väl felaktigt ibland, det gäller speciellt Maria från Magdala och mamma Maria.Framhållandet av dem är ju mest bara ytterligare en patriarkal självbekräftelse och (våt)önskedröm.

    SvaraRadera
  2. Ja, positiva och negativa trender går som vanligt om vartannat - ibland driver man ner varann i varsitt dike. Det är klart att det är en slags backlash redan i detta vi män inte kunnat - eller snarare inte velat - ta mer ansvar för hem och barn i takt med kvinnors ökande förvärvsarbete och jämställdheten därigenom till synes eller i realiteten (dock inte nödvändigtvis) drabbat barnens tillgång till det egna hemmet och någon av föräldrarna. (Våra barn är sociala och har gillat både dagis, skolan och fritids- men får de välja leker/läser/spelar de hemma eller hemma hos nån kompis). Likadant är det ju för tragiskt att vi (från början mest männen!) normaliserade fosterfördrivningen (och bäddade för dagens rashygien på oss själva med hjälp av fosterdiagnostik på "topp") samma årtionde som vi avnormaliserade agan vilket också gjort utvecklingen tveeggad/svårtolkad (en emancipation över lik s.a.s). Men visst har mycket positivt skett under vår livstid och många "reaktionära re-aktioner" från manssamhället (både det sekulära och det religiösa) har varit rent kontraproduktiva och skämmiga.

    Hoppas att den gemenskapsanda mellan män och kvinnor, fattiga och rika, vuxna och barn som uttrycks i gudstjänstverserna ovan också i allt högre grad kan överföras på vardagslivet. Nu ska jag ordna kvällsfikat!

    SvaraRadera
  3. Jo en sak till - även om jag nog påpekat den förut: Osynliggörande av de kvinnor som följde med Jesus har även "modernistiska teologer" gjort sej skyldiga till. Man har nämligen försökt förklara det faktum att Jesus bara valde män till apostlar genom påståenden om att kvinnor dåförtiden inte FICK lämna hushåll och barn och "vandra omkring från by till by och från stad till stad" och att Jesus därför inte KUNNAT välja någon av dem till apostlar. Och många konservativa har alltså "lyckats missa" det lilla som faktiskt står om namngivna kvinnor i NT så till den grad att trägna söndagsskol- och kyrkobesökare i 70-80-årsåldern fortfarande kan tro att "Susanna och Johanna" är något slags legendartat påhitt eller att Maria Magdalena (den där synderskan!) inte i verkligheten var en av Jesu lärjungar (det har väl den där Dan Brown hittat på!). Tabita, Lydia och Priskilla brukar man dock faktiskt ha bättre koll på, och en del vet t.o.m. om att Timotheos varmt troende mormor hette Lois och ger sina döttrar det namnet av just det skälet!

    SvaraRadera