söndag 13 december 2015

Allt är åter väl!

  

1. Allt är åter väl!
Ande, kropp och själ
ska idag och evigt vörda
den som upprest vår förstörda
himlaarvedel.
Tack, Immanuel!

2. Efter mycket kval,
plågor utan tal,
som mitt eget hjärta spunnit,
har du sent omsider hunnit
bli mitt ledmotiv,
grunden för mitt liv.

3. Länge nog har jag
skrämd och dömd och svag
burit en odräglig börda,
sått men agnar fått att skörda,
tänkt att göra väl
när jag svält min själ.

4. Men i nådens ord
dukas högtidsbord!
Där har Gud av nåd förklarat
och för världen uppenbarat
liv i överflöd
genom Jesu död.

5. Ty Guds nåds magnet,
hans rättfärdighet,
har så starkt det rätta drivit
att den oss till dödsdom blivit,
men i Jesus blott
giltig gengäld fått.

6. Så besvärligt han
livet åt oss vann,
blev ej heller aktad värdig
till att uppstå som rättfärdig
förrns han inför Gud
uppfyllt lagens bud.

7. Där har tron sin grund
var minut och stund.
Så vill Gud att det ska vara,
detta får vår själ erfara.
Mäta egen tro
skänker aldrig ro.

8. Milde själavän!
Tack, som mej därhän
med så mycken möda dragit
och i nåd min själ mottagit!
Låt mej nu i frid
vila ut därvid!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar