torsdag 4 augusti 2016

En kristen utan kors ej är




Alt. melodiform:



1. En kristen utan kors ej är,
låt det dej ej bedröva,
om än din Gud och Fader kär
i kärlek vill dej pröva.
Just för att han
är god och sann
och vill allt gott dej lära
så får du korset bära. 

2. En kristen utan kors ej kan
ens rätteligen bedja.
Just därför Gud nödvändigt fann
att prövningen tillstädja.
Var tålig blott,
det kors du fått
skall dej till Jesus föra.
Du honom skall tillhöra!

3. En kristen utan kors ej kan
här kämpa, bida, vaka.
Ty utan korset sjunker man
i säkerhet tillbaka.
Men mitt i nöd
ger korset stöd,
det stärker tron och låter
vår själ upplivas åter.

4. Som kristen utan kors må jag
ej heller mera se mej,
men troget bära dag från dag
det kors som Gud vill ge mej.
Den korta tid
jag är i strid
i tro jag bär min börda,
så får jag glädje skörda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar