måndag 2 maj 2016

Vi bor ej här




Alt. koral:

Alt koral:



1. Vi bor ej här, vi blott härnere gästar
en liten tid på resan till vår vän.
Låt ingenting, o Gud, vårt hjärta fästa,
som hindrar färden till vårt rätta hem!

2. Vad gör det väl om resan är besvärlig?
Den varar blott en liten, liten tid,
och sedan ska så mycket mera härlig
Guds sabbatsro därhemma för oss bli.

3. Visst fruktar jag ibland, ja, riktigt fasar,
när stridens rökmoln skymmer bort mitt land.
Men som Rebecka följde Eleasar
Guds Ande följer jag, han tar min hand.

4. Han är min ledare, han mej hugsvalar
och är hos mej på resan varje dag.
I sorg och nöd han om min Jesus talar,
och av de orden blir jag åter glad.

5. Du ser på mej och undrar: Kan det vara
ett barn åt Gud, en Herrens Jesu brud?
Men ack, du ser ju än min resdräkt bara,
du ser ej än min sköna bröllopsskrud.

6. Men så en dag, när döden har avtagit
det sista plagget av min resedräkt,
när hjärtat här för sista gången slagit
och ögats ljus på jorden blivit släckt,

7. då ska jag sen som själva solen skina,
ja, mera härligt än dess middagsglans,
när Jesus samlat mej med alla sina
där vi för evigt ska få vara hans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar