lördag 11 april 2015

Adam gick i Edens park






1. Adam gick i Edens park,
glad och god och frisk och stark,
gjorde fritt vad Gud befallt,
villig och tillfreds med allt.

2. Varför lät han ormen då
in i mänskohjärtat så
tvivlets säd, som honom drev
till det steg där fälld han blev?

3. Jo, han ville jämlik bli
med sin Herre och så fri,
men istället miste han
allt där förr han glädje fann.

4. Nu blev allting till besvär,
så som än idag det är.
Pessimismen tryckte ned
mänskohjärtat utan fred.

5. Men ändå är minnet kvar
av vad livet varit har,
att till Gud egentligen
mänskan leva skall som vän.

6. Genom Kristus blir det så,
att jag Gud kan åter få
som en vän och börja bli
glad och god och stark och fri.

7. Skulle inte jag bli glad,
som hör hemma i Guds stad?
Skulle inte jag bli god,
som är renad i Guds blod?

8. Skulle inte jag bli stark,
som får växa på Guds mark?
Tack, Guds Son, att jag får bli
glad och god och stark och fri!

Text och copyright: Christian Braw, publicerad med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar