lördag 11 april 2015

Var kan en plats på jord vi finna




1. Var kan en plats på jord vi finna,
där ondskans skuggor inte är?
Hur skall en tillflyktsort vi vinna
från oro, sorger och besvär?
Här finns det ingen plats och tid
som helt behärskas av Guds frid.

2. Ty allt i denna världen blandas
på varje plats där mänskor bor.
I varje andetag vi andas,
i allt vi hoppas, vill och tror
är mörkrets andemakter med
och river sönder hjärtats fred.

3. Ja, också livets sommardagar
får se hur molnen samlar sig.
De livets härlighet förjagar
och sänker hösten över mig.
Så länge jag på jorden går
den ondes skugga till mig når.

4. Och var finns den församling rena,
där ingen orätt härja får,
den kyrka, som kan oss förena
och bara Jesu vägar går?
Dess renhet som en rök försvann
förrän den form och ordning fann.

5. I världen finner jag en Enda,
som jag kan lita säkert på.
Till Honom vill jag återvända
och vid Hans sida trygghet få;
med Honom vägen ligger klar
till hemmet hos min Gud och Far.

6. Så kan jag trygg och säker vandra,
fast mörka moln mig jagar än,
och ge mitt liv för Gud och andra
i visshet att mig väntar sen
en Faders famn, en öppen port,
en himmelsk, fredad tillflyktsort.

Text och copyright: Christian Braw, publicerad med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar