lördag 18 april 2015

Guds Sønn har gjort meg fri



 


1. Guds Sønn har gjort mig fri 
fra Satans tyranni, 
fra syndestand, 
fra lovens band, 
fra dødens skræk og Helved-brand. 
Min Jesus lagde sig 
imellem Gud og mig, 
sig undergav 
min syndestraf, 
til marter, død og grav. 
Det var den kærlighed til mig, 
som er så ubegribelig, 
så god 
imod 
en ond fra top til rod: 
Der ingenting var til behag 
undtagen den forbudne smag, 
med mund og hånd, 
ja sjæl og ånd 
i Fjendens lænkebånd. 

2 Nu er jeg Gud i vold 
trods Slangen tusindfold! 
Lad ham kun stå 
og se mig gå 
med friheds purpurklædning på! 
Hvor gør det godt i bryst 
at følge Jesu røst 
på sandheds sti, 
alt ondt forbi, 
til Himlens sorgenfri! 
Lad verden sig ej bilde ind 
endnu engang at få mig blind. 
Nej, nej, 
den vej 
til Helved går jeg ej. 
Nej, jeg er købt for dyre til 
at prøve syndens lykkespil; 
jeg blæser ad 
den lokkemad 
og ser til Himlen glad. 

3 Mit hjerte i mig ler, 
når jeg min grav besér; 
ej blomsterdal, 
ej fyrstesal 
så tryg en seng mig vise skal. 
Min død er færgemand 
til livets faste land, 
Gud Sebaot,
hans eget slot. 
Ja, dér er evig godt. 
Er vinden her end tit imod 
at spæge lidt det kåde blod, 
al kur 
er sur 
for menneskets natur; 
den gør dog let, som rå og hind, 
det derudi forsøgte sind, 
ja, korsets hegn 
er just vort tegn 
til friheds rette egn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar