lördag 11 april 2015

Du, Guds Ande, har mig lärt










1. Du, Guds Ande, har mig lärt
att ha Kristi rike kärt,
ty när samhället förgår
det för evig tid består.

2. Jag är nöjd med vad jag har,
lever ej för tid som var,
sörjer ej för morgondag,
har med varje tid fördrag.

3. Om jag än får lida nöd
eller äger överflöd,
intetdera skiljer mig,
Herre Jesus, ifrån dig.

4. Allt jag genom dig förmår
i den kraft idag jag får:
tjäna dig och göra rätt
i den gärning du berett.

5. Fadern mig befallt att be,
mitt bekymmer honom ge,
men ej sorg och oro ha
för den börda han vill ta.

6. Lär mig då som fågeln tro,
ge mig liljans trygga ro
hos min käre, gode Far
som om barnen omsorg har.

Text och copyright: Christian Braw, fritt efter Paulus (Fil. 4:11-13), publicerad med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar