torsdag 2 april 2015

Hör, Frälsaren ropar i sorg över dig




1. Hör, Frälsaren ropar i sorg över dig:
"Du vandrar, mitt folk, på din undergångs stig.

Du aktade inte de tecken du sett
och lyssnade ej till de ord jag dig gett."

2. "Betsaida och Korasin, bygd där jag bott,
de ord som jag talat, men som du ej trott,
de orden skall döma dig inför din Gud,
du land, som föraktat hans tid och hans bud."

3. "Ja, Tyrus och Sidon vid bränningars strand,
som aldrig har följt mig, de gudlösas land
med mildare domar skall dömas den dag,
då världen skall prövas med Skaparens lag."

4. "Ty hade Gomorra och Sodom mitt råd
fått se, som du sett det, de hade Guds nåd
åkallat och ångrat den väg de har gått.
Men du, vad gör du, som min kallelse fått?"

5. Som Frälsaren ropat sin varning, sitt ve
till Israels folk, nu till dig, som fått se
hans under i Norden, hans rop nu går ut:
"Gör bättring, gör bättring, snart tiden är slut."


Text och copyright: Christian Braw, fritt efter Matt. 11:20-24, publicerad med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar