söndag 17 april 2016

Lär, o Jesus, nu oss alla




1. Lär, o Jesus, nu oss alla
fatta att din offerdöd
vill oss fallna själar kalla
till ditt hjärtas kärleksglöd.
Fäst vår blick vid korsets stam,
där du offrat dej, Guds Lamm!

2. Svarta mörkret nu försvinner,
solen strålar åter klart.
När nu Jesus seger vinner
himlen öppnas underbart!
Då hans blod på korset rann
evig frid han åt oss vann.

3. Herden ömkar mest det lammet
som gått vilse från hans hjord,
tvår det rent från ökendammet
och det föder med sitt ord.
Jag den tron i hjärtat bär,
att jag hans för evigt är.

4. Ej jag mera nu vill klaga
när han prövar mej ibland.
Ej förtvivlan skall förtaga
modet här i sorgens land,
då jag full försoning har
och en krona hos min Far.

5. Genom tron jag leds av Anden
under svår och stormig färd.
När jag ser mot himlastranden
fyller längtan själens värld.
O att snart jag vore där,
där blott evig glädje är!

6. Du, o Jesus, i mej tänder
mera kärlek, tro och hopp,
även är i dina händer
lönen efter slutat lopp,
då du hämtar hem din brud
som för evigt lovar Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar