måndag 5 november 2018

O Jesus Krist, min högsta tröst



1. O Jesu Krist, min högsta tröst, 
all nåds och godhets källa, 
hör hjärtats bittra klagoröst, 
den bön jag vill framställa. 
Mitt hjärtas jämmer är så stor, 
för många synder i mej bor 
och mej alltmer förskräcker.  

2. När jag med allvar tänker på
hur illa jag har levat,
då börjar hjärtat i mej slå,
i ångestgarn invevat,
då blir det tungt och hårt som sten
och lämnar kvar i mina ben
alls ingen frid och styrka.

3. Men se, det ljuva livets ord
sej in i hjärtat sträcker
och efter syndens själamord
nytt liv i mej uppväcker.
Det lovar mej att du är god
mot dem som med bedrövat mod
till dej, o Jesus, kommer.

4. Har David funnit nåd hos dej, 
har du Manasse sparat, 
har Petrus fått omvända sej 
och har du nådigt svarat
den rövarn som sin tillflykt tog 
till dej som för vår frälsning dog, 
så hoppas jag detsamma. 

5. Ja, styrk mej, Jesus, i min tro
att du för mej har lidit, 
så får mitt samvete sin ro,
så läks de sår som svidit.
Din Ande tröste mej all tid 
och hjälpe i min sista strid, 
som jag med döden håller.

Text: Haqvin Spegel
Musik: Miles Coverdale

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar