söndag 28 oktober 2018

Stig upp, min ande, till himmelen

 



1. Stig upp, min ande, till himmelen,
till den eviga friden hos Gud.
//: Fastän synden gjort mej till stoft och sot
blir jag tagen så väl emot ://

2. Min harpa klingar ej rent och klart
mellan hyddor i Kedars land,
//: men när Jesus ger mej min arvedel
ska det höras ett annat spel ://

3. Jag törstar efter ett evigt liv,
där mitt öga får se Guds Lamm,
//: han som lyfte bördan med synder av
och som bärgar oss ur vår grav ://

4. Med suckar strävar jag ofta kring
som en vilsen i ödemark,
//: om du inte ditt kors hade visat mej
fann jag aldrig mitt hem hos dej ://

5. Men när jag får av ditt kors en glimt,
då blir själen läkt på nytt,
//: för ditt blodsdop blev mej till liv och frid
och till styrka för evig tid ://

6. De klara dropparna av ditt blod
är för livet min trygga pant
//: och de rena kläder du fram har lagt
är min eviga bröllopsprakt ://

7. Här längtar jag efter dej, min vän,
som bar hånarnas törnekrans,
//: men du ger mej en krans utan tagg och skam,
när jag trött till mitt hem når fram ://

8. En ängel ska vid basunens ljud
visa väg till din kungatron.
//: Herre, säg då de orden jag önskar mest:
Gå nu in till min bröllopsfest! ://

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar