torsdag 18 oktober 2018

Rinn nu upp i Jesu namn


 

1. Rinn nu upp i Jesu namn,
kära morgonsol så röda!
Jag med lovsång vill dej möta
och ta dagen i min famn.
Halleluja, evig ära
vare dej, treenig Gud,
som så ömt mej ville bära
ifrån mörkrets rike ut!

2. Om jag ändå kunde så
dagen i din kraft begynna
att det inte gick att synda
och på onda vägar gå!
Herre Jesus, må du brinna
över mej som sol och sköld,
så att jag kan övervinna
kött och blod och syndens böld!

3. Mina dagar, mina år,
lycka, välfärd, liv och ära,
vilka bördor jag ska bära
i din goda vilja står.
Led mej, Herre, alla dagar,
blanda själv min levnads skål,
inte så som det mej smakar,
nej, men så som är ditt mål.

4. Hjälp mej, Gud, som allt mej gav, 
när det svartnar bak min panna,
när mitt livshjul helt ska stanna
och mitt ok ska lyftas av!
Låt mej fri från kval och frågor
då få se dej inom kort,
ja, låt synd och sorg och plågor
med min svepning multna bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar